Het kan een flinke uitdaging zijn om wetenschappelijke info of complexe processen duidelijk uit te leggen. Helemaal wanneer je doelgroep weinig van het onderwerp weet.
Een infographic is een fantastisch middel om ingewikkelde informatie helder uit te leggen aan een brede doelgroep: een visuele samenvatting met hapklare brokken info. De resultaten van je wetenschappelijk onderzoek vallen zo op, komen makkelijker over bij je doelgroep én worden beter onthouden.
Voor Radboud Universiteit en Tilburg University verzorgde ik onderstaande infographics over sociaal maatschappelijk relevante onderzoeken.
Hoogsensitiviteit is een eigenschap die betekent dat je gevoeliger bent dan de meeste mensen voor zintuigelijke en sociale prikkels én dat je deze op een dieper niveau in je hersens verwerkt. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief (ook wel hooggevoelig of HSP genoemd).
Hoogleraar Corina Greven van Radboud UMC en Donders Instituut deed samen met Anouke Bakx en Sharell Bas kwalitatief wetenschappelijk onderzoek naar hoe hooggevoeligheid wordt ervaren door volwassenen.
Ik realiseerde een overzichtelijke infographic.
48% van de Nederlanders tussen 18 en 75 jaar krijgt ooit een psychische aandoening. Veel werkgevers hebben dus allang iemand in dienst die zo'n aandoening heeft of heeft gehad.
Toch zou 64% van de Nederlandse werkgevers niet snel een sollicitant aannemen als hij of zij weet dat diegene een psychische aandoening heeft. Zelfs als deze aandoening al over is, gaat bijna een derde van de werkgevers alsnog liever op zoek naar een andere kandidaat.
Deze negatieve beeldvorming is gebaseerd op stigma: vooroordelen. Want als naar concrete ervaringen van werkgevers wordt gevraagd, blijkt dat 52% van hen juist positieve ervaringen heeft met werknemers met een psychische aandoening.
Bewust communiceren over mentale gezondheidsproblemen blijkt grote invloed te hebben op het vinden én behouden van een baan. Er is een keuzehulp die hierbij helpt: Coral 2.0.
Deze infographic heb ik op eigen initiatief gestart en is gebaseerd op onderzoeken van Tilburg University. Met deze infographic wil ik een kleine bijdrage leveren aan een positievere beeldvorming over werknemers met een psychische kwetsbaarheid.
Inmiddels wordt de infographic al gebruikt door de Tilburg University, diverse jobcoaches, HRM professionals, Sterk door werk en het UWV.
Via de Tilburg University kun je de infographic als folder bestellen. De digitale infographic mag worden gedownload en vrij worden gedeeld: