Logo Jeanne
Menu

infographic Hooggevoeligheid (HSP)

logo ontwerp Flowtwo Jeanne design

Radboud UMC

Onze huidige maatschappij bevat veel prikkels: mobiele telefoons, sociale media, advertenties, deadlines, prestatietests, drukte, films die explicieter gewelddadig zijn... noem maar op.

Veel mensen redden zich prima in een prikkelende omgeving, maar voor hoogsensitieve mensen kunnen deze prikkels te veel of te intens zijn. Hoogsensitiviteit is een eigenschap die betekent dat je gevoeliger bent dan de meeste mensen voor zintuigelijke en sociale prikkels en deze op een dieper niveau in je hersens verwerkt.

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief (ook wel hooggevoelig of HSP genoemd).

Op wetenschappelijk gebied staat HSP steeds meer in de belangstelling. Hoogleraar Corina Greven van Radboud UMC en Donders Instituut deed samen met Anouke Bakx en Sharell Bas kwalitatief wetenschappelijk onderzoek naar hoe hooggevoeligheid wordt ervaren door volwassenen.

Dit onderzoek leverde een aantal bekende, maar ook een aantal nieuwe thema's op in hoe volwassenen hooggevoeligheid ervaren in het dagelijks leven. Ik mocht de onderzoeksresultaten visualiseren in een overzichtelijke infographic.