Logo Jeanne
Menu

infographics: jouw complexe informatie helder gevisualiseerd

Wil je een infographic laten maken?

  • Wil je een ingewikkeld proces of dienst op een heldere manier uitleggen aan jouw klant?
  • Wil je cijfers of onderzoeksresultaten op een mooie en duidelijke manier presenteren?
  • Wil je een procedure overzichtelijk delen binnen jouw organisatie zodat je iedereen enthousiast krijgt?
  • Wil je laten zien hoe iets functioneert?

Dan is een infographic (ook wel information design genoemd) precies wat je nodig hebt. Een infographic is een visuele weergave van complexe informatie met een helder verhaal. Dat kan in allerlei vormen: bijvoorbeeld een verzameling grafieken of een routekaart, maar ook als één grote afbeelding waarin allerlei info wordt aangewezen.

Een infographic is een effectieve en efficiënte manier om je complexe info te delen. Door je verhaal te visualiseren als infographic komt de informatie makkelijker over én blijft deze beter hangen bij je doelgroep.

Jeanne design is gespecialiseerd in het vertalen van complexe informatie naar helder information design.

Jeanne design • infographic laten maken

Wat levert een infographic jou op?

  • Een infographic trekt de aandacht.
  • Een infographic wordt eerder gelezen dan een lap tekst.
  • Jouw informatie wordt makkelijker begrepen.
  • Jouw informatie wordt beter onthouden.
  • Een infographic deelt makkelijk op je website of Sociale media en is goed voor je bereik.

Ja! Ik wil ook een infographic laten maken. Neem contact op met Jeanne design

infographics waar we trots op zijn

Een goede infographic

  • Is duidelijk: overzichtelijke structuur en een duidelijke kijkvolgorde
  • Is beknopt: korte krachtige teksten die makkelijk te begrijpen zijn
  • Is aantrekkelijk: trekt de aandacht met een strak ontwerp
  • Vertelt een verhaal: logisch en samenhangend
  • Is gebaseerd op feiten: nauwkeurig en betrouwbaar

Jeanne design • infographic laten maken

“De visuals die Jeanne gemaakt heeft voor ons True Price onderzoek zijn voor ons heel waardevol geweest omdat ze ons geholpen hebben ons onderzoek goed uit te voeren. Omdat True Pricing een lage bekendheid heeft en mensen bij de kassa weinig tijd hebben, moest de visual het verhaal in 1x uitleggen. En dan ook nog in vier varianten, zodat we op de achtergrond konden onderzoeken welke aspecten in de communicatie zorgen voor een hogere vrijwillige bereidheid om de True Price te betalen. Tot op de dag van vandaag gebruiken we de visuals in onze uitleg over True Pricing.”

Dr. Sjoukje Goldman • Hogeschool Hoofddocent & Onderzoeker Duurzame Marketing

Ook een visuele vertaling van jouw complexe info? Neem contact op met Jeanne design

Hoe gaat een infographic ontwikkelproces in zijn werk?

Benieuwd hoe ik jouw complexe verhaal kan visualiseren? Een goede infographic maken is een vak apart. Er komt namelijk meer bij kijken dan alleen een het maken van een aantrekkelijk visual. Dit betekent dat we samen de volgende processtappen doorlopen. Zo komen we altijd tot een resultaat dat helemaal naar wens is en doelgericht communiceert.

1 Briefing en brainstorm

Samen duiken we in het doel van de infographic, je doelgroep en de belangrijkste informatie die je wilt overbrengen. Ook bespreken we hoe je de infographic straks wilt gaan gebruiken en verspreiden.

2 Inhoud

Wat mag de inhoud van de infographic worden? Wat wordt de kernboodschap die de lezer moet onthouden?

Jij kent je expertise en jouw doelgroep natuurlijk zelf het beste, waardoor in deze stap een grote rol voor jou als opdrachtgever is weggelegd. Als je wilt kan ik je natuurlijk helpen om de inhoud en kernboodschap voor de infographic samen te stellen. Ook toets ik of de inhoud begrijpelijk is voor een buitenstaander.

3 Structuur en concept

Ik ga aan de slag met een concept: een wireframe met duidelijke hiërarchie en structuur voor het informatieve gedeelte, en een (potlood)schets voor het visuele gedeelte. Hierdoor kun je als opdrachtgever al in een vroeg stadium meekijken of de infographic goed het gewenste onderwerp gaat communiceren. In deze fase is er alle ruimte voor feedback.

4 Grafisch ontwerp en illustratie

Als de inhoud, structuur en concept naar wens zijn, volgt een uitgewerkt infographic ontwerp. In deze uitgewerkte versie zie je hoe het grafisch ontwerp, de uitgewerkte illustraties en/of grafieken eruit komen te zien.

In deze fase komen er ook duidelijke en beknopte teksten bij de visuele elementen te staan.

5 Puntjes op de i

Ook nu is er nog ruimte voor feedback. Vooraf spreken we helder af hoeveel revisierondes gewenst zijn. Vaak is het heel waardevol om de infographic in dit stadium voor te leggen aan collega's. Zo hallen we dingen die nog nét niet helemaal duidelijk communiceren er uit.

6 Opleveren definitieve infographic

Wanneer de infographic klaar is, ontvang je de definitieve infographic in verschillende formaten en bestandssoorten. Zo zorgen we ervoor dat de infographic voor iedereen beschikbaar wordt en toegankelijk is voor verschillende apparaten en doeleinden.

zo tof kan jouw infographic ook worden:

Veel gestelde vragen


Een infographic combineert tekst en beeld (zoals grafieken, tekeningen en pictogrammen) op een duidelijke en aantrekkelijke manier met als doel complexe info (zoals data of kennis) makkelijk en begrijpelijk over te brengen op de lezer.


  • Delen van informatie
  • Uitleggen van een proces of werkwijze
  • Stimuleren van gedragsverandering

  1. Visuele aantrekkingskracht

    Door een mooi ontwerp en heldere visuals trekken infographics de aandacht. Ze zijn daardoor veel aantrekkelijker om te gaan lezen dan lange lappen tekst.

  2. Informatie wordt beter begrepen

    Door de combinatie van beeld en beknopte tekst maken infographics complexe informatie beter toegankelijk en begrijpelijk voor een breed publiek.

  3. Info wordt beter onthouden

    Visuele informatie is niet alleen sneller en makkelijker te begrijpen dan alléén tekst, maar wordt ook beter onthouden.

  4. Sociale media

    Infographics zijn ideaal om te delen op sociale media. Ze zorgen voor een groter bereik en betere betrokkenheid.

  5. Betere SEO positie

    Infographics kunnen bijdragen aan een hogere ranking in zoekmachines.

  1. Grafieken en datavisualisaties

    Deze helpen om data en onderzoeksresultaten visueel en inzichtelijk te maken.

  2. Dwarsdoornede

    Laat de doorsnede van een gebouw of iets uit de natuur zien.

  3. Proces-infographic of routekaart

    Visualiseert de stappen die nodig zijn om tot een bepaald eindresultaat te komen.

  4. Kaarten

    Infographics met geografische informatie of infographics die gegevens op een kaart van een (denkbeeldig) landschap presenteren.

  5. Tijdlijnen

    Visualiseren de volgorde van gebeurtenissen of de stappen in een proces.

  6. Vergelijkende infographics

    Vergelijken 2 of meer verschillende opties of situaties.

  7. Interactieve infographics

    Deze infographics bieden de mogelijkheid om met de informatie te interacteren. Bijvoorbeeld door meer informatie te krijgen als je op een onderdeel klikt, of door te scrollen.


Een statische infographic (een afbeelding of PDF) kun je zowel in offline als online uitingen gebruiken.

Denk bij offline bijvoorbeeld aan campagne posters of leaflets om uit te delen op een beurs. Ook voor sales presentaties of handleidingen voor werknemers en klanten kun je een infographic laten ontwerpen.

Online worden infographics veel ingezet op landingspagina's, social media en blogs of door supportafdelingen.


Een infographic is een voornamelijk visuele weergave van complexe informatie met een duidelijk verhaal. Een goede infographic heeft geen verdere toelichting nodig, maar helpt de lezer/kijker door de infographic heen.

Een praatplaat is een visual die je helpt om een gesprek aan te gaan. Het is een verhalende illustratie die je ondersteunt om een boodschap over te brengen in een gesprek of presentatie. Een praatplaat bevat minder tekst de een infographic of zelfs helemaal geen tekst.

Een datavisualisatie bestaat uit data die beeldend is gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een grafieken. Data die visueel is gemaakt, is veel toegankelijker dan ruwe data zoals een lijst met getallen. Een datavisualisatie heeft in tegenstelling tot een infographic géén vooropgezet communicatiedoel of verhaal, maar laat de lezer/kijker zelf conclusies trekken.


De juiste vragen geven helderheid.

Helderheid en effectiviteit staan voorop bij de infographics die ik maak. Die realiseer ik door samen met jou eerst tot de kern te komen van wat je wilt communiceren met je infographic. Ik verdiep me in jouw verhaal, stel de juiste vragen, en ga pas daarna aan de slag.

Denkwerk en doordacht design.

Door mijn achtergrond van Kunstacademie (ArtEZ) en marketing & communicatie (NIMA B) combineer ik de twee werelden van vorm en inhoud tot een optimaal communicerende mix. Ik ben een beelddenker maar óók gestructureerd en analytisch. Deze combinatie zet ik graag in zodat jij het verschil kunt maken met een duidelijke en begrijpelijke infographic die met impact communiceert.

Jazeker! Bij de kennismaking bespreken we het gewenste gebruik van de infographic. De meeste opdrachtgevers willen graag een uitgebreide en onbeperkte gebruikslicentie. Daarom is dit de standaard licentie waarmee ik werk. Een uitgebreide en onbeperkte gebruikslicentie betekent dat je de infographic op alle communicatiemiddelen mag gebruiken die je voor ogen hebt. Zowel offline als online. Ook betekent dit dat je de infographic zo lang en zo vaak mag gebruiken in je communicatie als je wilt.

Zolang je wilt!

Tijdens het maakproces zijn er meerdere feedback en aanpas-momenten. Zo is er alle ruimte om tot een infographic te komen die helemaal naar jouw wens is.

Als de infographic naar wens is en je het eindproduct krijgt aangeleverd, mag je deze niet zelf aanpassen of door derden aan laten passen. Uiteraard mag je de infographic wél grote of kleiner maken, opslaan of vermenigvuldigen voor eigen gebruik mits de kwaliteit gewaarborgd blijft.

De infographics die ik maak zijn exclusief voor jou of jouw organisatie. Deze infographics worden dus niet door iemand anders gebruikt of verkocht aan iemand anders. Ik gebruik de infographics zelf alléén als portfolio voorbeeld van gerealiseerd werk voor mijn eigen promotie als infographic ontwerper en illustrator (bijvoorbeeld op mijn website).

Jazeker! Omdat ik zelf ook infographics verzorg weet ik precies waar een illustratie voor een infographic aan moet voldoen. Bekijk hier een voorbeeld van een project waarbij ik de illustraties heb verzorgd voor een infographic.


Gaat het om een eenvoudige infographic of datavisualisatie waarvan de inhoud al helemaal klaar staat? Dan kan deze binnen 1 à 2 weken klaar zijn, afhankelijk van de ruimte in mijn agenda.

Complexere ontwerpen en uitgebreidere infographics nemen meer tijd in beslag. De meeste infographics die je ziet op deze pagina hebben een doorlooptijd van 4 tot 8 weken.


Een infographic is altijd maatwerk. De kosten voor het laten maken van een infographic hangen af van:

  1. Inhoud

    Heb je een helder beeld van de inhoud en is de tekstuele input al kant en klaar? Of heb je mijn hulp nodig bij het samenstellen van de inhoud en schrijven van teksten?

  2. Omvang

    Wat wordt de omvang van infographic? Eén of meerdere A4 of A3 pagina’s? Een scrolldown infographic? Een banner of poster? Een PDF (statisch) of een interactieve infographic?

  3. Complexiteit

    Is het één eenvoudige tijdlijn of zijn er meerdere onderdelen die aan bod moeten komen met een complexe onderlinge samenhang?

  4. Illustratie maatwerk

    Wat zijn je wensen wat betreft ontwerp- en illustratiestijl? Gaan we voor een grote blikvanger illustratie? Of vraagt deze infographic om meerdere kleine illustraties of pictogrammen? Of communiceren we dit verhaal het beste met grafieken of andere datavisualisaties? Vraagt deze infographic om maatwerk illustraties?

Door al deze variabelen lopen de kosten voor het laten maken van een infographic nogal uiteen. Het werkt het beste om hierover even met elkaar te bellen of via Teams af te spreken. Op basis van je wensen kan ik een concrete offerte voor je maken.

Of vraag de brochure aan met voorbeelden en prijzen van eerder gerealiseerde infographics.

Let's visualize your story! Jeanne design is gespecialiseerd in informatieve visuele communicatie en ontwerpt & illustreert infographics, datavisualisaties, praatplaten, dwarsdoorsnedes en routekaarten.

Sparren over de mogelijkheden of direct een offerte aanvragen?
Bel 06 28 64 53 02 of mail voor een afspraak.