Logo Jeanne
Menu

vormgeving True Price onderzoek

praatplaat True Pricing voor Hogeschool van Amsterdam • praatplaat laten maken • Jeanne Melchels
praatplaat True Pricing voor Hogeschool van Amsterdam • praatplaat laten maken • Jeanne Melchels

Hogeschool van Amsterdam

Wat is 'True Pricing'? Als consument betalen we de verkoopprijs. De sociale en ecologische kosten zijn in die verkoopprijs vaak niet mee gerekend. Als we deze kosten wél meerekenen spreken we van een échte prijs, of wel: de True Price.

Hogeschool van Amsterdam (Centre for Market Insigths) deed in de eerste helft van 2024 een 'Living Lab' onderzoek naar de acceptatie van True Pricing in haar bedrijfsrestaurant en espressobar.

Voor de lancering van dit True Price onderzoek heeft Hogeschool van Amsterdam mij gevraagd om het begrip 'True Pricing' in een notendop als praatplaat te illustreren.

Vervolgens mocht ik diverse communicatie middelen voor het onderzoek vormgeven. Binnen dezelfde middelen, op hetzelfde formaat, hebben we verschillende versies ontwikkeld: met minimale info (verkoopprijs & True Price), met wat meer info (+ het prijverschil) tot aan heel véél info (+ alle sociale en milieu componenten van de True Price).

De onderzoeksvraag was: bij welke hoeveelheid info zijn de bezoekers van het restaurant en de espressobar bereid om de True Price te betalen, en wanneer wordt de hoeveelheid info too much? De resultaten worden in de loop van 2024 verwacht. Een enorm interessant wetenschappelijk onderzoek om aan te mogen bijdragen met illustratie en vormgeving!


naar portfolio

meer over infographics

meer over pictogrammen

meer over vormgeving