Logo Jeanne
Menu

logo's en huisstijlen

 

Wil je een logo of huisstijl laten ontwerpen?

Het logo: de kern van je visuele identiteit

Een huisstijl is de visuele identiteit van je organisatie en vormt -samen met je gedrag- de indruk die je achterlaat bij je relaties. De kern van een huisstijl bestaat uit het logo. Het logo komt namelijk terug op alle communicatie-uitingen, zoals de website, visitekaartjes, folders en social media. Naast het logo bestaat de huisstijl ook uit kleuren, lettertypes, vormen en de beeldtaal van foto’s en illustraties. Een huisstijl spreekt tot de verbeelding en is vaak de eerste kennismaking met jouw organisatie. Belangrijk dus om direct een goede indruk achter te laten!

Wat levert een sterk logo jou op?

Een goed doordacht logo en dito huisstijl, die consistent en consequent worden toegepast, leveren het volgende op:
• herkenbaarheid
• onderscheid t.o.v. concurrenten
• vertrouwen en positieve associaties
Deze aspecten vergroten de kans dat de markt jouw organisatie onthoudt, overtuigd raakt van je meerwaarde én met jou in zee wil gaan.

Logo ontwerp proces

Hoe gaat het ontwerpen van een logo in zijn werk? Een goed doordacht logo sluit aan bij het doel, de kernwaarden en speerpunten van een organisatie. Daarom wil ik bij een logo en huisstijl ontwerp jouw organisatie eerst goed leren kennen. We starten daarom altijd met een kennismakings- en briefingsgesprek. Hierin doorlopen we een vragenlijst zodat ik inzicht krijg in de gewenste identiteit, de doelgroep en de unieke kwaliteiten en kernwaarden van jouw organisatie.

Bekijk hier de logo-ontwerp vragenlijst

Op basis van deze uitganspunten ontwerp ik twee of drie concept logo voorstellen. Deze voorstellen worden gepresenteerd en bespreken we samen.

Hier vind je een handige checklist waarmee je de logo voorstellen kunt beoordelen

Op basis van je feedback start ik met het finetunen van je favoriete voorstel. Uiteraard kan er nog van alles naar wens worden gewijzigd. We bepalen de exacte vorm en kleuren en komen zo tot het definitieve ontwerp.

Het definitieve logo werk ik uit in verschillende soorten bestanden, zoals een EPS vector bestand voor drukwerk en JPG en PNG bestanden voor digitaal gebruik. Met een goed logo kun je minstens 5 tot 10 jaar vooruit.

Show me some logos!

Klik op de logo's met licht grijze achtergrond om de hele huisstijl te zien

Jeanne design ontwerpt logo's en huisstijlen voor bedrijven, campagnes en projecten.
Ook voor het redesign van een bestaand logo kun je bij mij terecht.

Offerte aanvragen? Bel 06 28 64 53 02 of mail voor een afspraak.

Welke kleur kies ik voor mijn logo?

Kleur & imago

Het imago van een merk wordt gevormd door associaties. Een van de ‘dragers’ van associaties is kleur. We worden iedere dag beïnvloed door kleur. Vaak zonder dat we het bewust merken. Van de ene kleur worden we vrolijk of krijgen we zin in eten, van de andere kleur komen we juist helemaal tot rust.

Of een ander voorbeeld: we vinden het heel logisch dat iets dat zoet smaakt of ruikt uit een oranje, roze of perzikkleurige verpakking komt. Maar als diezelfde verpakking lichtblauw zou zijn, dan klopt er voor ons gevoel iets niet meer... In een blauwe verpakking verwachten we namelijk iets fris zoals kauwgom of melk.

Kleur communiceert dus op een non-verbaal niveau

Veel sneller dan een pakkende tekst kan kleur iets over een merk vertellen. Kleur vergroot de herkenbaarheid van een merk enorm. En herkenbaarheid zorgt voor consumentenvertrouwen en vertrouwen zorgt weer voor business. Doordacht kleurgebruik kan dus bijdragen aan het bouwen van een sterk merk.

Tenminste... als de kleuren, en de associaties die deze kleuren oproepen, passen bij de identiteit van het merk.

Maar welke kleur vertelt ons wat? En vertellen kleuren altijd hetzelfde?

Nee, om met het laatste te beginnen, kleur kan in verschillende culturen en verschillende tijden een heel andere betekenis hebben. Hieronder vind je kleurassociaties in onze westerse wereld anno nu. Eén voor één komen alle kleuren van het spectrum en hun associaties aan bod. Zowel de positieve als de negatieve associaties.

Rood staat voor:

bloed • temperament • spanning • gevaar • avontuur • moed • strijdlust • strijd • dapperheid • agressiviteit • toorn • offer • oorlog • mars: oorlogsgod / rode planeet • opstand • revolutie • socialisme • communisme • vuur • brandweer • brandpreventie • warmte • liefde • hartstocht • passie • opwinding • erotiek • prostitutie (rosse buurt) • aandacht • levenslust • actie

Oranje staat voor:

warmte • zonsopgang & -ondergang • vakantie • optimisme • energie • vrolijkheid • herfst • oogst • sinaasappel • vruchtbaarheid • smakelijk • feestelijk • Nederland • Koningshuis • Koninginnedag • voetbal • heftig • fel • indringend • rustverstorend • waarschuwing

Geel staat voor:

licht • zon • leven • lente • optimisme • groeien • creativiteit • reizen • intelligentie • leren / studie • loslaten van het verleden • wijsheid • fantasie • bescherming • zelfvertrouwen • vrolijk / kinderlijk

Goud(geel) staat voor:

rijkdom • duur • beroemdheid • succes • kwaliteit • waardering • erkenning • luxe • hebzucht • glorie • voorspoed

Groen staat voor:

natuur • duurzaamheid • ‘groene’ energie • energietransitie • milieubewust • oorsprong • voorjaar • groei • onrijpheid • ontluiken • jeugd • leven • hoop • toekomst • positiviteit • heilzaam • vruchtbaarheid • welvaart • orde • rustgevend • veiligheid • herstel • nieuw • fris• betrouwbaar • bevordert concentratie • gif • haat • afgunst • onmenselijk (aliens)

Turkoois staat voor:

frisheid • helderheid • hygiëne • koelte • water • zee • afstandelijkheid • eigenwijs

Blauw staat voor:

natuur • water • koelte • rust • ruimte • verte • hemel • trouw • waarheid • goddelijk • devotie • oneindig • onschuld • intuïtie • neutraliteit • verantwoordelijkheid • oprechtheid • veiligheid • nuchter verstand • betrouwbaarheid • zakelijkheid

Paars staat voor:

keizerlijk / koninklijk • rijkdom • luxe • exclusiviteit • macht • gezag • decadentie • geheimzinnig • intuïtie • wijsheid • kracht • onafhankelijkheid • gemengde gevoelens • emotie • melancholie • artistiek • creativiteit • eigenzinnigheid • verbeeldingskracht

Lila (licht paars) staat voor:

bijgeloof • betovering • magie • mystiek • het onbewuste • geheimzinnig • voldaan

Roze staat voor:

zacht • teder • meisjes • schattig • kwetsbaar • sprookjes • kinderen • vriendschap • gezin • lief • onschuldig • harmonieus

Magenta (fel roze) staat voor:

vrolijk • brutaal • opwindend • schokkend

Bruin staat voor:

grond • aards • natuurlijk • alledaags • saai • degelijk • schutkleur • stabiliteit • warm • moederschap • behaaglijk • beschermend • compleetheid • gewichtigheid • stevig • kracht • doorzettingsvermogen • doordacht