De aandacht voor duurzaamheid groet bij consumenten en bedrijven. Een mooie ontwikkeling, waardoor we steeds meer duurzame bedrijfsmodellen zien. Bijvoorbeeld: minder verpakkingsmateriaal, lokaal produceren of het meerekenen van de klimaatimpact in de prijs.
Maar het aantal consumenten dat zegt duurzaam te willen consumeren is groter dan het aantal dat dit ook daadwerkelijk doet. Veel consumenten zijn namelijk een bang dat ‘duurzaam’ ook ‘te duur’ betekent.
Voor welke duurzame bedrijfsmodellen staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten?
Jesse Weltevreden, Sjoukje Goldman en Tibert Verhagen van het onderzoekscentrum van de Hogeschool van Amsterdam (Centre for Market Insigths) deden hier onderzoek naar.
Aan een representatieve steekproef van ruim 2.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder legden zij twee stellingen voor:
Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen we goed inschatten hoeveel van de 14,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder open staan voor deze duurzame bedrijfsmodellen.
Pakkende illustraties en een aansprekende infographic met heldere datavisualisatie maken de resultaten van wetenschappelijk onderzoek beter toegankelijk. Ze helpen om de communicatieboodschap sneller én makkelijker over te brengen op een brede doelgroep.
Aan mij de eer om de illustraties te verzorgen bij dit waardevolle onderzoek. Bekijk de resultaten van dit onderzoek in de interactieve infographic op Tableau.